| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,293 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,252,785 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,194,597 |
اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افزایش سلامت روان و کاهش احساس تنهایی در سالمندان | ||
| روانشناسی پیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2025.12230.1857 | ||
| نویسندگان | ||
| علی افشاری* 1؛ رسول رضایی ملاجق2؛ علی اصغر ادبی3 | ||
| 1گروه روانشناسی، دانشگاه مراغه | ||
| 2گروه آموزشی علوم تربیت و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز | ||
| 3درس دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| در دنیای اﻣﺮوز اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ یکی از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻓﺮآروی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان اﺳﺖ. اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ در ﻫﻤﻪ ﮔﺮوههای ﺳﻨﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﺷﻮد اﻣﺎ ﺷﯿﻮع آن در ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. بنابر این پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر سلامت روان و کاهش احساس تنهایی سالمندان انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان مهر تبریز بود. از جامعه مذکور تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه تحت آموزش تاب آوری قرار گرفتند و در این مدت بر گروه گواه مداخله ای انجام نگرفت .پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه احساس تنهایی راسل به عنوان ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تاب آوری بر ارتقاء سلامت روان و کاهش احساس تنهایی سالمندان سرای شهرتبریز تاثیرگذار بود و در احساس تنهایی و سلامت روان دو گروه تفاوت معنی داری بدست آمد (05/0> P). بنابر یافته های پژوهش می توان از آموزش تاب آوری جهت افزایش سلامت روان و کاهش احساس تنهایی در سالمندان استفاده کرد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||