| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,294 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,253,379 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,194,834 |
ارائه الگوی مطلوب رهبری کارآفرینانه با رویکرد مدیریت راهبردی دانش در دوره متوسطه نظام آموزشی ایران | ||
| آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.12838.1223 | ||
| نویسندگان | ||
| رسول حیدری1؛ حسین خنیفر* 2؛ ناهید نادری بنی3؛ علی صابری4 | ||
| 1دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| 2دانشیار، استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| 3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| 4استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای رهبری کارآفرینانه و همگرایی آن با مدیریت راهبردی دانش در مدارس دوره متوسطه انجام شد. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که آموزش کارآفرینی بهعنوان ابزاری کلیدی برای توسعه مهارتها و توانمندیهای نسل جوان و ارتقای عملکرد آموزشی مورد توجه نظامهای آموزشی قرار گرفته است. این مطالعه از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی بود و نمونهگیری بهصورت هدفمند و نظری انجام شد. گروه هدف شامل ۲۱ نفر از اساتید دانشگاه در حوزه کارآفرینی و مدیریت دانش، کارآفرینان موفق و معلمان دوره متوسطه بود که در مصاحبههای نیمهساختاریافته شرکت کردند. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و بیش از ۳۲۰ کد اولیه استخراج شد. این کدها در ۴۵ مقوله سازماندهی و در قالب ۱۰ بعد کلیدی الگوی مدرسه کارآفرین تجمیع گردید: چشمانداز و راهبرد مدرسه، فرهنگ نوآوری و شبکهسازی دانش، مدیریت دانش و فناوری، رهبری و توانمندسازی انسانها، مدیریت منابع و مالی، تعامل و مشارکت، یادگیری و توسعه مهارتها، ارزیابی و پایش، بومیسازی و سازگاری ساختاری و مدیریت چالشها. نتایج نشان میدهد مدرسه کارآفرین، الگویی چندبعدی و پویا است که مهارتهای زندگی و کارآفرینانه را پرورش داده و بستری برای توسعه منابع انسانی و فرهنگ نوآوری فراهم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدرسه کارآفرین؛ آموزش کارآفرینی؛ رهبری کارآفرینانه؛ مدیریت دانش؛ مدل آموزشی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||