| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,299 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,263,201 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,198,102 |
کاربرد نشانههای زبانی و ادبی در فضاسازی رمان همخونه براساس نظریۀ ساختارگرایی | ||
| پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11843.2078 | ||
| نویسندگان | ||
| زبیده کشوری1؛ علی حسین رازانی* 2؛ فهیمه اسدی3 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود، ایران | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی شهر دورود،دانشکده علوم انسانی | ||
| 3گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود. ایران | ||
| چکیده | ||
| فضا عنصری درونی است که ریشه درحالات روحی و عاطفی شخصیتهای داستان دارد و در موقعیتهای گوناگون به کمک عناصر داستان از جمله نشانههای زبانی(کلامی و غیرکلامی) و صنایع ادبی ظاهر میشود. در خصوص تاثیر و نقش عناصر زبانی در فضاسازی آثار ادبی و داستان هنوز تحقیقی انجام نگرفته و تنها در ارتباط با تاثیر صنعت تشبیه در فضاسازی داستان، چند تحقیق محدود انجام گرفته است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی، تاثیر نشانههای زبانی(کلامی و غیرکلامی) و نشانههای ادبی را بر اساس نظریۀ ساختارگرایی در فضاسازی رمان همخونه اثر مریم ریاحی بررسی و تحلیل کرده است و نتیجه گرفته که نشانههای غیرکلامی بخصوص نشانههای زبان بدن، بیش از نشانههای دیگر در فضاسازی این رمان نقش دارند. همچنین نشانه-های زبان کلامی به شکلهای مختلف و بصورت گسترده و متنوع در فضاسازی بکار رفته است. از سویی دیگر معلوم گردیده که به غیر از صنعت تشبیه، 20 صنعت ادبی دیگر در فضاسازی این رمان نقش موثری دارند . در نهایت مریم ریاحی توانسته در رمان همخونه بر اساس موضوع و محتوای داستان از 462 نشانۀ زبانی و ادبی به صورت انفرادی یا ترکیبی برای ایجاد 25 نوع فضای خاص بهره ببرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| همخونه؛ ریاحی؛ فضا؛ نشانه ها؛ ساختارگرایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||