| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 412 |
| تعداد مقالات | 3,302 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,316,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,210,336 |
تحلیل داستان «سگ ولگرد» صادق هدایت بر اساس رویکرد تصویر رمانتیک | ||
| پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11794.2074 | ||
| نویسندگان | ||
| امید وحدانی فر* 1؛ فاطمه ربانی2 | ||
| 1دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بجنورد | ||
| چکیده | ||
| مکتب رمانتیسم به عنوان یکی از بزرگترین مکاتب ادبی جهان تأثیر بسزایی بر ادبیات معاصر ایران گذاشته است. در پژوهش حاضر سعی براین است با استفاده از منابع کتابخانهای و به روش توصیفی - تحلیلی، داستان «سگ ولگرد» صادق هدایت به عنوان یکی از برجستهترین آثار وی بر اساس رویکرد «تصویررمانتیک» بررسی شود تا نشان داده شود که تأثیرپذیری هدایت در این داستان از مکتب رمانتیک چگونه بوده وکدام مؤلّفهها و ویژگیهای تصویر رمانتیکی در داستان مذکور به تصویر کشیده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد با توجّه به ویژگیهای تصویر رمانتیک (استحالهی هنرمند در طبیعت و اشیاء، سایهواری تصاویر، انعکاس فردیّت نویسنده در تصویر، پویایی و تحرّک تصاویر رمانتیکی)، هدایت برای آفرینش تصویر رمانتیکی قهرمان داستان خود (سگ) را از طبیعت گرفته و با ایجاد یگانگی در روح خود و سگ آن را نمونهی همنوعان خود قرار داده است و با مستحیل گشتن در عناصر طبیعت، طبیعتگرایی در داستان را تقویت نموده است. همچنین با بهرهگیری از عبارتهای مبهم و ایجاد فضاهای کهنه و متروک و از نظر زمانی بازگشت به دوران کودکی سگ، جو و فضای حاکم بر داستان را راز آلود و شبحگونه نشان داده و با غم و اندوه و احساس همدردی که در سراسر داستان به سبب علاقهی خود نسبت به حیوانات در داستان به تصویر کشیده احساس همدلی و تأثّر مخاطب را نیز بر میانگیزد. علاوه بر آن هدایت با استفاده از عنصرهای (تشبیه، فعل، تضاد و تشخیص) تصویرهایی پویا و زندهای خلق نموده که گویای رمانتیک بودن اثر وی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مکتب رمانتیک؛ تصویرسازی؛ سگ ولگرد؛ صادق هدایت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||