| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 413 |
| تعداد مقالات | 3,333 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,458,344 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,253,616 |
بررسی نشانهشناسانة داستان پادشاه و کنیزک مولوی و رمان و فیلم چهل سالگی بر اساس نظریة دنیل چندلر | ||
| پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11829.2076 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا نبی لو* ؛ عاطفه صالح | ||
| گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
| چکیده | ||
| فیلم چهل سالگی ساختة علیرضا رئیسیان، یک اثر سینمایی اقتباسی از داستان پادشاه و کنیزک مولوی و رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی و به شیوة توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، مبتنیبر منابع کتابخانهای و رسانهای انجام شده است. در این پژوهش، به یاری رویکرد نشانهشناسی و از منظر رمزگان سهگانة دنیل چندلر، نشانههای دو اثر ادبی نامبرده تحلیل شد و با نشانههای فیلم موردنظر تطبیق داده شد؛ تا نشان دهد که این دو اثر ادبی، چه نشانههای مشترکی با هم دارند که برای اقتباس در یک اثر سینمایی واحد انتخاب شدهاند؟ و هر یک از نشانههای فیلم چهل سالگی، از کدامیک از این دو اثر ادبی اقتباس شده است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو اثر ادبی موردنظر، دارای نشانههایی مشترک در دستهبندی رمزگان متنی و رمزگان اجتماعی (در بخش نشانههای فرهنگی) هستند؛ ولی از نظر رمزگان ایدئولوژیک با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین، کارگردان فیلم چهل سالگی، برخی از نشانههای این فیلم را از داستان پادشاه و کنیزک، برخی را از رمان چهل سالگی و برخی را از نشانههای مشترک این دو اثر ادبی اقتباس کرده است. بنابراین میتوان فیلم چهل سالگی را تلفیقی از این دو اثر ادبی دانست؛ زیرا با وجود اینکه فیلم چهل سالگی، بیشتر برمبنای رمان چهل سالگی ساخته شده است؛ ولی دارای نشانههایی از داستان پادشاه و کنیزک مولوی نیز میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نشانهشناسی؛ دنیل چندلر؛ پادشاه و کنیزک؛ رمان چهل سالگی؛ فیلم چهل سالگی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |
||