| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 413 |
| تعداد مقالات | 3,333 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,457,825 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,253,256 |
زاویة دید در داستانهای «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» شهریار مندنیپور | ||
| پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 14، خرداد 1395، صفحه 35-52 اصل مقاله (1.27 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| چکیده استفاده از شگردها یا تکنیکهای روایت، نقش مهمّی در تأثیربخشی داستان و اثر هنری ایفا میکند؛ از این روست که داستاننویسان مدرن درصدد ایجاد خلاّقیّت در داستاننویسی و بهویژه روایت و شگردهای آن هستند. نویسندة نوگرا علاوه بر ایجاد ارتباط و القای افکار و اندیشههای خود به مخاطب، او را درگیر و دار روایتپردازی، توصیفات، فضاها و تکنیکهای نو قرار میدهد تا خواننده خود به کشف آن دست یابد و زیباییهای ادبی اثر را درک کند. از جملة این نویسندگان، شهریار مندنیپور، نویسندة خلاّق و پرکار معاصر است. او در آثارش به عنصر زاویة دید و چگونگی روایت توجّه ویژهای دارد. شگردهای روایتگری وی، ارتباط ساختاری و هماهنگی بین آنها موجب شکلگیری شکل خاصّ داستاننویسی وی میشود؛ شکلی که به دنبال چگونگی و نحوة روایت، حاصل میشود و بر لذّت زیباشناختانة اثر ادبی میافزاید. در پژوهش پیش رو با بهرهگیری از روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای دو داستان «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» از مجموعه داستان «شرق بنفشه» انتخاب بررسی شده است. یافتهها نشان میدهند که؛ راوی از شیوۀ جریان سیّال ذهن بهره میبرد؛ زیرا عنصر زمان سیر خطّی ندارد و با پرشهای سیّالوار ذهن، نوعی شکاف و تداخل در نظم زمانی را به وجود میآورد. حوادث از ناخودآگاه ذهن شخصیّتها با پیچیدگیها و درهمریختگیهای پیش از گفتار همراه است. علاوه براین انتخاب دقیق زاویة دید با محتوای داستان هماهنگی تام دارد. تأکید بر تغییر زاویۀ دید و بهرهگیری از چند شیوۀ روایت، نشاندیدگاهی همهجانبهنگر است. همچنین بهرهگیری از عنصر زمان یا زمانگریزیها و مکان گریزیهای راوی با نثری موزون، از ویژگیهای داستاننویسی اوست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: ادبیّات داستانی؛ نثر معاصر؛ مندنیپور؛ شگردهای روایت؛ مجموعه داستان شرق بنفشه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,318 |
||