تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,850 |
بررسی تطبیقی مفهوم تصویر شعری از دیدگاه نقدی محمد رضا شفیعی کدکنی و جابر عصفور | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 22، مرداد 1395، صفحه 1-22 اصل مقاله (3.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالعلی آل بویه لنگرودی* 1؛ حشمت الله زارعی کفایت2 | ||
1دانشیاز زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)- قزوین | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
چکیده | ||
چکیده تصویر شعری، یکی از عناصر زیباییشناختی شعر است که از دیرباز مورد توجّه ناقدان بوده است. محمّد رضا شفیعی کدکنی و جابر عصفور از جملة ناقدان معاصر ایران و مصر هستند که با نگاهی نو به این مسئله پرداختهاند. این جستار میکوشد تا با شیوة توصیفی - تحلیلی و در چارچوب دو کتاب صور خیال در شعر فارسی از محمّد رضا شفیعی کدکنی و الصورة الفنّیّة فی التّراث الّنقدی والبلاغی عند العرب از جابر عصفور، به بررسی و تحلیل دیدگاههای نقدی این دو ناقد در خصوص تصویر شعری بپردازد. یافتههای پژوهش، نشان میدهد که دیدگاههای شفیعی کدکنی در خصوص عناصر تشکیلدهندة تصویر شعری، کاملتر از دیدگاههای عصفور است؛ امّا هر دو ناقد، تعریف مشترک و مفهوم یکسانی از تصویر ارائه دادند و از میان اجزای تصویر شعری بیشتر به مبحث تشبیه و استعاره پرداختهاند. هر دو ناقد معتقدند که تصویر باید با دیگر اجزای شعر، چون معنی، عاطفه و موسیقی پیوند داشته باشد. دیدگاههای نقدی جابر عصفور در مبحث کارکرد تصویر شعری، کاملتر از دیدگاههای شفیعی کدکنی است؛ چراکه کارکردهای بسیار و مهمّی چون شرح و توضیح، اقناع مخاطب، مبالغه در معنی و تحسین و تقبیح را برای تصویر شعری برمیشمرد. از سوی دیگر، دیدگاههای نقدی شفیعی کدکنی، الهام گرفته از آراء عبدالقاهر جرجانی است، امّا دیدگاههای عصفور، ریشه در دیدگاههای ناقدان پیشین چون جاحظ، عبدالقاهر جرجانی و حازم قرطاجنی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: شعر؛ تصویر شعری؛ نقد ادبی؛ محمّد رضا شفیعی کدکنی؛ جابر عصفور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,880 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,700 |