تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,850 |
بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در رمان ابن الفقیر اثر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 24، اسفند 1395، صفحه 119-140 اصل مقاله (761.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قادری* 1؛ مریم کیانی2؛ مرضیه کاظمی زهرانی3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه یزد | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
«مولود فرعون» و «جلال آل احمد» در ادبیّات الجزایر و ادبیّات فارسی، متأثّر از اوضاع نابسامان جامعۀ خویش در ضمن داستانپردازی، به نقد و تحلیل رفتارهای اجتماعی نامناسب روزگار خود پرداختهاند، و هر دو از مصلحان و روشنفکران جامعۀ خود نیز بودهاند. رفتارهای نامطلوب در میان مردم همچون حسادت، سوءظن، خرافات و تقلید از پوششهای غربی نیز مورد انتقاد این دو نویسنده قرار داشته است. این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و بر اساس مکتب تطبیقی آمریکایی، رمان ابن الفقیر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه جلال آل احمد را از منظر جامعهشناسی ادبی مورد بررسی قرار داده است. از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر میتوان انعکاس مفاهیم و مضامینی چون فقر، تبعیض، جهل و اوضاع نابسامان خانواده و... را نام برد، با این تفاوت که «مولود فرعون» جامعة روستایی خود و «جلال آل احمد» جامعة کوچک مدرسه را مورد انتقاد قرار دادهاند؛ امّا با این حال، فقر را عامل اصلی نابسامانی مردم میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: ادبیّات تطبیقی؛ ادبیّات داستانی؛ مولود فرعون؛ جلال آل احمد؛ ابن الفقیر؛ مدیر مدرسه | ||
مراجع | ||
کتابنامه الف: کتابها
1. آل احمد، جلال (1357)؛ مدیر مدرسه، چاپ ششم، تهران: امیرکبیر. 2. أزوط، جورج (1989)؛ سهیل إدریس فی قصصه ومواقفه، الطّبعة الأولی، بیروت: دار الآداب. 3. براجوغینا، سفیتلانا (1995)؛ حدود العصور - حدود الثّقافات، ترجمة ابوالوی ممدوح، راتب سکّر، دمشق: إتّحاد الکتّاب العرب. 4. ترابی، علیاکبر (1379)؛ جامعهشناسی ادبیّات فارسی، چاپ پنجم، تبریز: فروغ آزادی. 5. خضر، سعاد محمد (1967)؛ الأدب الجزائری المعاصر، بیروت: المکتبة العصریة. 6. الزّبیری، محمد العربی (1991)؛ تاریخ الجزائر المعاصر، دمشق: إتّحادیة الکتّاب العرب. 7. ستوده، هدایت و مظفرالدّین شهبازی (1388 )؛ جامعهشناسی در ادبیّات، چاپ دوّم، تهران: ندای آریانا. 8. سعداللّه، أبوالقاسم (1998)؛ تاریخ الجزائر الثّقافی، الجزائر: المؤسّسة الوطنیّة للکتّاب. 9. عبد الحمید الموسی، أنور (2011)؛ علم الاجتماع الأدبی (منهج سوسیولوجی فی القراءة والنّقد)، الطّبعة الأولی، لبنان: دار النّهضة العربیّة. 10. فرعون، مولود (1962)؛ ابن الفقیر، ترجمة جورج سالم، دمشق: دار دمشق للطّباعة والنّشر. 11. قادری، فاطمه (1389)؛ سیری در تحوّل ادبیّات معاصر الجزایر، یزد: دانشگاه یزد. 12. گلدمن، لوسین (1389)؛ جامعه، فرهنگ، ادبیّات، ترجمة محمّد جعفر پوینده، چاپ دوّم، تهران: پوینده. 13. الماضی، شکری عزیز (1993)؛ فی نظریّة الأدب، الطّبعة الأولی، بیروت: دار المنتخب العربی للدّراسات والنّشر والتّوزیع. 14. مندور، محمد (بیتا)؛ فی الأدب والنّقد، القاهرة: نهضة مصر للطّباعة والنّشر والتّوزیع. ب: مجلاّت 15. بن صالح، نوال (2013)؛ «استرشاف القطیعة فی أدب مولود فرعون، نموذجاً الأرض و الدم»، مجلة المخبر، (جامعة بسکرة)، العدد التاسع، الجزائر. صص 393-402. 16. سرامی، قدمعلی (1392)؛ «پژوهشی در شخصیّت داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد»، مجلّة فنون ادبی، دانشگاه اصفهان، سال پنجم، شماره 1، صص 1-18. 17. علیپور گسکری، بهناز (1389)؛ «جلال آل احمد در آیینة داستانهایش»، کتاب ماه ادبیّات، شمارة 158، صص 35-38. 18. مولوی، محمّدعلی (1383)؛ «آل احمد»، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، چاپ پنجم، تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی. صص 556-557. 19. نظری منظم، هادی (1389)؛ ادبیّات تطبیقی: تعریف و زمینههای پژوهش، نشریة ادبیّات تطبیقی، دانشگاه شهید باهنر، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، سال اوّل، شمارة 2، صص 222-237. ج: پایاننامه 20. مهرابی، طاهره (1390)؛ بررسی فرهنگ عامیانه در آثار جلال آل احمد، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، یزد: دانشگاه یزد، دانشکدة ادبیّات. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,596 |