تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,825 |
درآمدی تطبیقی بر شاخصههای رئالیسم در آثار غلامحسین ساعدی و طیّب صالح (مطالعه موردی داستان گاو و دومه ود حامد) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 26، شهریور 1396، صفحه 129-144 اصل مقاله (965.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی مسبوق* 1؛ شهرام دلشاد2؛ حمید آقاجانی3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان | ||
2دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان | ||
3دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان | ||
چکیده | ||
واقعگرایی یا نمایش واقعیّت پس از حوادث خونبار جنگ جهانی، یکی از مهمترین دغدغههای نویسندگان قرن بیستم گردید. آنچه برای آنها اهمّیّت داشت پرداختن به موضوعات این دنیایی و بیان مصیبتها و بلایایی بود که انسان معاصر با آنها در ارتباط است. کشورهای جهان سوّم بیشتر با چنین پدیدههایی سر و کار داشتند؛ از این رو، ادبیّات آنها بیشتر به رئالیسم گرایش داشت و در صدد بیان واقعیّتهای تلخ و آشکار جامعة خود برآمدند. غلامحسین ساعدی، در ایران و طیّب صالح در سودان، از نامدارترین نویسندگان سبک رئالسیم در این دو کشورند. پژوهش حاضر کوشیده بر اساس مکتب فرانسوی ادبیّات تطبیقی و با روش توصیفی - تحلیلی، همگونیها و ناهمگونیهای داستان «گاو» از غلامحسین ساعدی و داستان دومه ود حامد از طیّب صالح را با تکیه بر مهمترین شاخصههای رئالسیم در این دو داستان و در شش محور عنصر عادت، سیطرة واقعگرایی، رئالیسم انتقادی، روایت ساده، وجهۀ تیپیک شخصیّتها و قهرمانزدایی، بررسی و تحلیل نماید. برآیند پژوهش نشان میدهد که این دو داستان به طور نمادین به جنبههای روانشناختی شخصیّتهایی پرداختهاند که در عقبماندگی غوطهورند و با آن خو گرفته و حاضرند پیشرفت و تمدّن را در جهت حفظ این سنّتهای مندرس از دست بدهند. شاخصههای رئالیسم در هر دو داستان مشترک بوده و از کمترین ناهمگونی برخوردار است و عواملی چون فقر، جهل و سنّت در پدید آمدن آن نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ رئالسیم؛ عزاداران بیل؛ دومه ود حامد | ||
مراجع | ||
1. انوشه، حسن (1380)؛ فرهنگنامة ادبی فارسی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 2. بیضایی، بهرام (1392)؛ هزار افسان کجاست؟، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. 3. خانلری، زهرا (1375)؛ فرهنگ ادبیّات جهان، تهران: خوارزمی. 4. ساعدی، غلامحسین (1343)؛عزاداران بَیَل، تهران: بانک بازرگانی ایران. 5. سیّدحسینی، رضا (1384)؛ مکتبهای ادبی، چاپ سیزدهم، تهران: نگاه. 6. شمیسا، سیروس (1390)؛ مکتبهای ادبی، تهران: قطره. 7. صالح، طیّب (1997)؛ دومه ود حامد، الطّبعة الأولی، بیروت: دار الجیل. 8. علوش، سعید (1987)؛ مدارس الأدب المقارن؛ دراسة منهجیّة، الطّبعة الأولی، بیروت: المرکز الثّقافی العربی. 9. مرتاض، عبدالملک (1998)؛ فی نظریه الرّوایة؛ بحث فی تقنیّات السّرد، الکویت: عالم المعرفة. 10. میرصادقی، جمال (1390)؛ عناصر داستان، تهران: سخن. 11. میرعابدینی، حسن (1386)؛ فرهنگ داستان نویسان ایران از آغاز تا به امروز، تهران: چشمه. ب: مجلاّت 12. اکبری موسیآبادی، مریم و محمد خاقانی اصفهانی (2012)؛ «دلالة المکان فی روایه موسم الهجرة إلی الشّمال»، مجلّة إضاءات نقدیة، سنة ثانیة، عدد 7، صص 9-29. 13. تقوی، علی (1389)؛ «رئالیسم در ادبیّات داستانی با نقدی بر داستانهای جلال آل احمد»، کتاب ماه ادبیّات، سال 4، شمارۀ 44، صص 8-23. 14. طهماسبی، فرهاد و مریم السّادات سجودی (1389)؛ «نگاهی تطبیقی به داستاننویسی فئودر داستایوفسکی و غلامحسین ساعدی»، مجلّة مطالعات ادبیّات تطبیقی، شمارة 14، صص 83-100. 15. علوی، الهام (139 2)؛ «مطالعۀ تطبیقی رئالیسم جادویی در آثار ساعدی و مارکز»، کتاب ماه ادبیّات، شمارة 71، صص 155-174. 16. کریمی مطهّر، جانالله و ناهید اکبرزاده (1392)؛ «بازتاب رئالیسم انتقادی روسیه در ادبیّات فارسی معاصر»، مجلّةادب فارسی، دورۀ 3، شمارۀ 1، صص 59-71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 869 |