تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
اثربخشی تمرینات منظم پیلاتس بر حافظه بلندمدت و کوتاهمدت سالمندان | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، شهریور 1396، صفحه 147-157 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نویسندگان | ||
نیره جولائی1؛ ژاله باقرلی* 2؛ افسانه صنعتکاران3 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران | ||
2هیئتعلمی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران | ||
3هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
امروزه بحث سلامتی و تندرستی در حوزههای جسمانی و روانشناختی سالمندی از موضوعات مهم جهانی است. شـواهد نشـان میدهند فعالیت جسـمانی میتواند موجـب بهبود عملکرد ذهنی و شـناختی شـود و همچنیـن در پیشـگیری از کاهـش عملکرد شـناختی نقش داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات منظم پیلاتس بر حافظه بلندمدت و کوتاهمدت سالمندان بود. روش این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی سالمندان مقیم خانههای سالمند استان البرز در سال 1396 بود که از میان آنان 30 سالمند 60 سال به بالا با توجه به معیارهای ورود به عنوان نمونه در دسترس از مرکز نگهداری سالمندان کهریزک استان البرز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. از مقیاس حافظه وکسلر به عنوان ابزار در این پژوهش استفاده شد. گروه آزمایش طی 24 جلسه یک ساعته مورد مداخله (تمرین پیلاتس: مقدمه، تنفس و ایستادن، برنامه حرکات سطح یک، دایره تکپا، پل شانه، کشش تکپا، کشش دو پا، کشش مهرهها به سمت جلو، سرد کردن) قرار گرفت. اطلاعات بهوسیله آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد، تمرینات منتخب پیلاتس منجر به بهبود معنیدار حافظه کوتاهمدت زنان سالمند شد (001/0p<)؛ اما بر حافظه بلندمدت سالمندان اثر معنیداری نداشت (114/0p=). بنابراین میتوان از مداخله پیلاتس جهت حفظ و بهبود حافظه کوتاهمدت سالمندان ساکن در خانههای نگهداری سالمند استفاده نمود و جهت حفظ و بهبود حافظه بلندمدت بایستی مدتزمان بیشتری را در این خصوص صرف نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیلاتس؛ حافظه بلندمدت؛ حافظه کوتاهمدت؛ سالمند | ||
مراجع | ||
امینی، م.، دولتشاهی، ب.، دادخواه، ا.، لطفی، م. (1389). اثر توانبخشی شناختی در کاهش نقایص شناختی سالمندان مبتلا به دمانس آلزایمر. مجله سالمندی ایران (سالمند)، 5(1)، 86-78. ایراندوست، خ.، طاهری، م.، و ثقهالاسلامی، ع. (1393). ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻫﻮازی در آب و ﻳﻮﮔﺎ ﺑﺮ ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﺗﻌﺎدل ﭘﻮﻳﺎی ﻣﺮدان ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 6(4)، 473-463. ایساکوویتز، ر.، و کلیپینگر، ک. (1393). آناتومی پیلاتس (ترجمه ح. صادقی و س. ز. حسینی سیسی). تهران: علم و حرکت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2010) باباخانی، م.، فرخی، ا.، ایلبیگی، س.، و کشتیدار، م. (1393). تأثیر دو نوع فعالیت بدنی حاد، هوازی و بیهوازی بر حافظه بلندمدت دانشجویان پسر تربیتبدنی دانشگاه بیرجند. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران. بوند، ج.، و کورنر، ل. (1389). کیفیتزندگیوسالمندان (ترجمه ح. محققیکمال)، تهران: دانژ. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2003) تقیلو، س. (1393). بررسی تأثیر تمرینات هوازی بر حافظه کاری کودکان 10-8 سال (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی، کرج. حسنپور دهکردی، ع.، مسعودی، ر.، نادری پور، ا.، و پورمیرضاکلهری، ر. (1386). تأثیر برنامه ورزشی بر کیفیت زندگی سالمندان شهرستان شهر کرد. نشریه سالمند، 2(4)، 444-437. حسنپور هشتایجانی، ع. (1381). مقایسهحافظهکوتاهمدتوحافظهکاریبیندانش آموزان باناتوانییادگیریوعادی (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه تهران. رضوان پور، ف.، نزاکت الحسینی، م.، و اسفرجانی، ف. (1393). ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﭘﯿﻼﺗﺲ ﺑﺮ بهرهی ﺣﺎﻓﻈﻪ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎﻻﺗﻨﻪ و پایینتنه در ﺑﯿﻤﺎران مبتلابه سکتهی ﻣﻐﺰی. نشریه رفتار حرکتی، 6(16)، 60-43. ساعد، ا.، روشن، ر.، مرادی، ع. (1386). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 15 (31)، 71-57. سعیدیان پناه، س.ا.، عزتیخواه، آ.، و حسینطلایی، ی. (1394). تأثیر یک دوره برنامه تمرینی پیلاتس بر عوامل سلامت جسمانی، ذهنی و اجتماعی مرتبط با زنان سالمند. اولین همایش علوم ورزشی و تربیتبدنی ایران، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران. شعبانی، ف.، اسماعیلی، ع.، سلمان، ز. (1396). اثربخشی شدت های مختلف تمرین حاد بر حافظه کاری سالمندان. فصلنامه روان شناسی پیری، 3(1)، 67-55. صادقی، ن.، خلجی، ح.، نوروزیان، م.، و مختاری، پ. (1392). تأثیر فعالیت بدنی بر حافظه زنان 50-70 ساله مبتلابه اختلال حافظه. مجله تازههای بیولوژی مولکولی-سلولی، 3(11)، 54-47. صنعتکاران، ا.، بهاری، ف.، و راعیشکتایی، ا. (1395). تأثیر یک جلسه پیادهروی بر حافظه کوتاهمدت دختران دانشجو. سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. دانشگاه تربتحیدریه، مشهد. عالمی، ر.، یادگاری، ف.، و رهگذر، م. (1389). مقایسه ارتباط بین اجزاء حافظه فعال و درک جمله در بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم. مجله توانبخشی، 37(7)، 72-66. عزیزی ملکآبادی، ح.، علایی، ح.، و حسینی، م. (1387). اثر فعالیت بدنی کوتاهمدت (دویدن با تردمیل) بر یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی نر سالم و وابسته به مورفین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 26(82)، 146-15. علی اصغرپور، م.، عیب پوش، س. (1390). کیفیت خواب سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک و عوامل مرتبط با آن. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 5 (34)، 383-374. فردریکسون، ب.، و نولن هکسما، س.ن. (1380). زمینه روانشناسی (ترجمه م. گنجی). تهران: ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2004) لطفآبادی، ع. (1384). روانشناختی رشد، نوجوانی جوانی بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت. لیون، د. (1394). مجموعه تمرینات ورزشی پیلاتس (ترجمه ب. عطری و م. شفیعی). تهران: حتمی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2005) مارنات، گ. گ. (1394). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان (ترجمه ح. پاشا شریفی، م.ح. نیکخو). تهران: سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2003) مؤمنی، م. ا. (1396). تأثیر موسیقی سنتی بر بهبود حافظه فعال زنان سالمند 50 تا 60 سالۀ انجمن آلزایمر ایران. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 19(3)، 40-26. نصرتی، ک.، و کرمینوری، ر. (1383). بررسی انواع حافظه در دانش آموزان. مجله رشد آموزش، 7(1)، 44. ویلمور، اچ.، و کاستیل، د. (1386). فیزیولوژی ورزشی و فعالیتهای بدنی (ترجمه ض. معینی، ف. رحمانینیا، ح. رجبی، ح. آقا علینژاد، ف. اسلامی). تهران: مبتکران پیشروان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2006) Allen, D. M., Van Praag, H., Ray, J., Weaver, Z., Winrow, C.J., Carter T. A., … Gage, F. H. (2001). Ataxia. Telangiectasia mutated is essential during adult neurogenesis. Genes & development, 15(5), 554-566.
Brooks, H., Landry, K., Malas, K., Rihal, N., & Umhoefer, H. (2015). The Effects of Moderate Aerobic Activity on Short-Term and Long-Term Memory. Journal of Advanced Student Science, 20(1), 1-16. Coles, K., & Tomporowski, P. D. (2008). Effects of Acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. Journal of Sports Sciences, 26(3), 333-344. Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2009). Aerobic exercise effects on cognitive and neural plasticity in older adults. British journal of sports medicine, 43(1), 22-24. Hotter, J., Aaron, F., Megha, P., Zack, N., & Tal, Z. (2013). Impact of Aerobic and Anaerobic Exercise on Short and Long Term Memory Retention. Journal of Advanced Student Science, 1, 1-20 Liu-Ambrose, T., Nagamatsu, L. S., Graf, P., Beattie, B. L., Ashe, M. C., & Handy, T. C. (2010). Resistance training and executive functions: a 12-month randomized controlled trial. Archives of internal medicine, 170(2), 170-178. Payne, V.G., & Isaacs, L.D. (2008). Introduction to motor development. Human Motor Development, 1, 1-23. Potter, P., & Perry, G. (2007). Basic Nursing Theory and Practice (7th edition). Philadelphia: Mosby. Russell, E. W. (1975). A multiple scoring method for the assessment of complex memory functions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43(6), 800-809. Young-Mee, K., & Hye-Jeon, H. (2016). Preparation for the Generation of the 100-Year-Old, the Development of a Wholeness Program for Brain Health in the Elderly. Indian Journal of Science and Technology, 9(25), 1-10.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |