تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
مطالعۀ موردی برخی آیات بشارتدهنده در قرآن کریم از منظر نظریۀ زبانی کارگفت | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 19، دی 1396، صفحه 103-118 اصل مقاله (884.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسما نامداری* | ||
دانش آموخته زبانشناسی/ دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
سنت بشارت و تبشیر که معادل آن در فارسی مژده دادن است، در قرآن کریم از سنتهای قطعی و حتمی خداوند متعال محسوب میشود. سنت به معنای راه و روش و شریعت است و بشارت به معنای خبرهاى نشاطانگیز است. در رویکرد کاربردشناسی به قرآن، پیش از آنکه به واژگان، معانی آنها و نوع ارتباطات نحوی بین آنها پرداخته شود، بر روی ویژگیهای متکلم و مخاطب، شرایط گفتگو و بافت حاکم بر آن تأکید میشود. در تببین بافت پیرامون تحقق بشارت باید گفت که مبشر اصلی در قرآن خداوند است و خداوند متعال از فرشتگان، بادها، و انبیاء به عنوان مبشران خویش نام برده است. در این تحقیق برآنیم تا علاوه بر ترسیم بافت پیرامونی کارگفت بشارت، شرایط لازم برای تحقق کارگفت بشارت را تبیین نماییم و نشان دهیم که چگونه گویندۀ متن، یعنی خداوند متعال، مخاطب و دیگر شنوندگان همگی در فهم این شرایط متفقاند. مبنای نظری پژوهش حاضر بر اساس نظریات آستین (1975) و سرل (1969) در خصوص نظریۀ کارگفت میباشد. روش پژوهش به کار گرفته شده از نوع توصیفی-تحلیلی است که دادههای مورد بررسی ما شامل آیاتی از سورههای نساء، اعراف، اسرا، توبه، یونس، زمر، شوری، انفال، کهف و فصلت است که در آنها خداوند به نوعی به مخاطبان خود بشارت داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بافت پیرامونی؛ تحلیل کارگفتی؛ کارگفت بشارت؛ شرایط تحقق کارگفت؛ قرآن کریم | ||
مراجع | ||
استرانگ، جیمز (1384). ویژگیهای معلم مؤثر. مترجم و مؤلف: خیریه بیگم حائریزاده و لیلی محمدحسین. تهران: قطره. بابایی، احمدعلی (1382). برگزیدۀ تفسیر نمونه. ج 1. تهران: دارالکتب الاسلامیه. رجبی، محمود (1388). اهداف قرآن و شروط و موانع بهرهمندی از آن. فصلنامۀ معرفت، شمارۀ 24، 52-62. شاملی، عباسعلی، (1388). جایگاه و نقش انذار و تبشیر در نظام تربیتی پیامبران. مترجم: محمد روحانی. قم : انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی. صفوی، کوروش (1387). درآمدی بر معنیشناسی. تهران: سورۀ مهر. ضیاء حسینی، محمد (1391). سخنکاوی. تهران: رهنما. طباطبائی، سید محمد حسین (1417 ق). المیزان فی التفسیر القرآن. قم: مؤسسۀ دارالهجره. طبرسی، فضلبن حسن (1372). مجمعالبیان فی التفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو. طیب، سید عبدالحسین (1378). اطیبالبیان فی التفسیرالقرآن. ج 1. تهران: اسلام. کریمی، عبدالعظیم (1386). اثرات پنهان تربیت آسیبزا. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. گوردن، توماس (1381). فرهنگ تفاهم در مدرسه. مترجم: پریچهر فرجادی. تهران: آیین تفاهم. معموری، علی (1386). دانش زبانشناسی و کاربردهای آن در مطالعات قرآنی. نشریۀ قرآن و علم. شمارۀ 1، 161-176. هوشنگی، لیلا (1389). بشارت و انذار در قرآن با نظر به کتاب اشعیاء. فصلنامۀ منهاج، سال 6، شمارۀ 11، 99-126. Austin, J. L. (1975). How to Do Things with Words. Oxford: Clarendon Press. Saeed, J. L. (1997). Semantics. Massachusetts: Blackwell publisher. Searle, J. R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford University press: New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |