تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
اثربخشی یک دوره تمرینات ورزش مغزی بر توجه مداوم مردان سالمند | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، تیر 1397، صفحه 93-103 اصل مقاله (891.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم توتک1؛ رسول عابدان زاده* 2؛ اسماعیل صائمی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
شناخت مسائل مربوط به سالمندی از چالشهای پیشروی هر اجتماعی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک دوره تمرینات مغزی بر توجه مداوم مردان سالمند بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه سالمندان مرد عضو کانون بازنشستگان شرکت نیشکر شهر شوش در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 مرد سالمند 60 الی80 سال بوده که بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 41/4±85/76) و کنترل (میانگین سنی: 24/3±/08/77) قرار گرفتند. شرکتکنندگان آزمون عملکرد پیوسته کانرز را برای ارزیابی توجه مداوم در پیشآزمون و پسآزمون به طور مشابه هم انجام دادند. گروه آزمایش طی هشت هفته، هفته ای دو مرتبه و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات ورزش مغزی پرداختند. داده ها به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معناداری 05/0≥P در نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند.نتایج نشاندهندۀ وجود تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل در تمامی مؤلفههای توجه مداوم بود (01/0>P). با توجه به مقادیر میانگین گروهها مشخص شد که گروه آزمایش دارای عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل بوده است. بنابراین به مربیان و شاغلین در امر ورزش پیشنهاد میشود برای بهبود حفظ توجه برای انجام کارها و فعالیتها، از این روش جدید تمرینی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش مغزی؛ سالمند؛ خطای ارتکاب؛ خطای حذف | ||
مراجع | ||
اسکندرنژاد، م.، شایاننسب، ر.، و سلطانی، ر. (1392). مقایسه توجه تداومی در سالمندان فعال و غیرفعال. نشریه پژوهش در رفتار حرکتی دانشگاه الزهراء(س)، 1، 93-81. بریس، ن.، کمپ، ر.، و سلنگار، ر. (1393). تحلیل دادههای روانشناسی با برنامه SPSS (ترجمه خ، علیآبادی و ع، صمدی). تهران: دوران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2012) پورمرادکهن، پ.، امیری، م.، و بخشیان، ف. (1394). اثربخشی ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویا در سالمندان. نشریه روانشناسی پیری، 1(3)، 211-201. پورمرادکهن، پ.، امیری، م.، و حاتمی، ف. (1393). تأثیر تمرینات ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویای دختران غیرفعال. مقاله ارائه شده در اولین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور لرستان، دلفان. زارع، ح.، مرادی، ک.، قاضی، ش.، صفری، ن.، و لطفی، ر. (1393). مقایسه توجه انتخابی بین بیماران افسرده و وسواسی، اضطرابی و افراده عادی. نشریه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 16(3)، 69-62. عربگل، ف.، حیاتی، م.، و حدید، م. (1383). شیوع اختلال بیش فعالی-کم توجهی در گروهی از دانشجویان. نشریه تازههای علوم شناختی، 6 (1)، 78-73. میرزائی، م.، و شمسقهفرخی، م. (1386). جمعیتشناسی سالمندان در ایران بر اساس سرشماریهای 1385-1335. مجله سالمند، 2(5)، 326-331. نجاتی، و.، و ایزدی نجف آبادی س. (1391). مقایسه نریمانی، م.، رجبی، س.، ابوالقاسمی، ع.، نظری، م ع.، و زاهد، ع. (1391). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ در اﺻﻼح داﻣﻨﺔ اﻣﻮاج ﻣﻐﺰی و ﻣﻴﺰان ﺗﻮﺟﺔ دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 2(1)، 24-5. هادیانفرد، ح.، نجاریان، ب.، شکرکن، ح.، و مهرابیزاده هنرمند، م. (1389). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 16، 404-388. Ansari, D. (2008). The Brain Goes to School: Strengthening the Education-Neuroscience Connection. Education Canada, 48(4), 6-10. Armstrong, C. L., & Cloud, B. (1998). The emergence of spatial rotation deficits in dementia and normal aging. Neuropsychology, 12(2), 208-217. doi.org/10.1037/0894-4105.12.2.208 Berardi, R., Parasuraman, J. V., & Haxby, A. (2001). Overall vigilance and sustained attention decrements in healthy aging. Experimental aging research, 27(1), 19-39. doi.org/10.1080/03610730126014 Brain Gym® International Website. (2008). Brain gym. Retrieved from: http://www.braingym.org Brown, K. (2012). Educate your brain. Phoenix, Arizona: Balance Point Publishing. Retrieved from: http://www.centeredge.com/ArticPDF/Spring10.pdf Bunce, D. (2001). Age differences in vigilance as a function of health-related physical fitness and task demands. Neuropsychologia, 39(8), 787-797. doi. 10.1016/S0028-3932 (01)00017-3 Cancela, J. M., Vila Suárez, M. H., Vasconcelos, J., Lima, A., & Ayán, C. (2015). Efficacy of brain gym training on the cognitive performance and fitness level of active older adults: a preliminary study. Journal of aging and physical activity, 23(4), 653-658. doi.org/10.1123/japa.2014-0044 Colcombe S, Kramer A. F. (2003). Fitness effects on the cognitive function of older adults a meta-analytic study. Psychological Science, 14(2), 125-130. doi.org/10.1111/1467-9280.t01-1-01430 Davis, A. S., & D'Amato, R. C. (Eds.). (2010). Handbook of Pediatric neuropsychology. Springer Publishing Company. Dennison, P. E, & Dennison, G. E. (1994). Brain Gym® teacher’s edition-Revised. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics. Dini Mei, W, S., Kep, N. S., & Kep, M. (2017). The Effect of brain gym on cognitive function of the elderly in Surabaya. Proceeding of Surabaya International Health Conference. Dennison, P.E. and Dennison, G.E. (1997). Brain gym: The Student guide to brain gym. Venture, CA: Edu-Kinesthetics, Inc. Farooqui, A. A., & Farooqui, T. (Edited). (2015). Diet and Exercise in Cognitive Function and Neurological Diseases. New Jersey, Wiley Press. Geda, Y. E., Roberts, R. O., Knopman, D. S., Christianson, T. J., Pankratz, V. S., Ivnik, R. J., ... & Rocca, W. A. (2010). Physical exercise, aging, and mild cognitive impairment: a population-based study. Archives of neurology, 67(1), 80-86. doi:10.1001/archneurol.2009.29 Harley, C., Wilkie, R. M., & Wann, J. P. (2009). Stepping over obstacles: attention demands and aging. Gait & posture, 29(3), 428-432. doi:10.1016/j.gaitpost.2008.10.063 Hamdani, N., & Yadav, R. (2017). Correlation between Walking Tests and Psychological Factors after Brain Gym Exercise in Diabetic Individuals. Indian Journal of Physiotherapy & Occupational Therapy, 11(4), 57-62. doi: 10.5958/0973-5674.2017.00120.4 Irez, B. B. (2009). Pilates exercise positively affects balance, reaction time, muscle strength, number of falls and psychological parameters in 65+ years old women. (Ph.D dissertation). Middle East Technical University, Turkey. Khalsa, G. K., Morris, G. S. D., & Sifft, J. M. (1988). Effect of educational kinesiology on static balance of learning disabled students. Perceptual and Motor Skills, 67, 51-54. doi.org/10.2466/pms.1988.67.1.51 Kraemer, W. J., Staron, R. S., Hagerman, F. C ,.Hikida, R. S., Fry, A. C., Gordon, S. E., . . . Marx, J. O. (1998). The effects of short-term resistance training on endocrine function in men and women. European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology, 78(1), 69-76. doi:10.1007/s004210050389
Leclercq, M., & Zimmermann, P. (Eds.). (2004). Applied neuropsychology of attention: Theory, diagnosis and rehabilitation. United Kingdom: Psychology Press.
Moore, J. B., Mitchell, N. G., Bibeau, W. S., & Bartholomew, J. B. (2011). Effects of a 12-week resistance exercise program on physical self-perceptions in college students. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(2), 291-301. doi:10.1080/02701367.2011.10599757
Nugroho, A. (2014). Gerontik and geriatric nursing. Jakarta: EGC.
Nanda, B., & Manjunatha, S. (2015). Exercise and Cognitive Functions. Diet and Exercise in Cognitive Function and Neurological Diseases, 213. doi: 10.1002/9781118840634.ch19
O'Halloran, A. M., Pénard, N., Galli, A., Fan, C. W., Robertson, I. H., & Kenny, R. A. (2011). Falls and falls efficacy: the role of sustained attention in older adults. BMC Geriatrics, 11(1), 85. doi:10.1186/1471-2318-11-85
Park, D. C., Polk, T. A., Mikels, J. A., Taylor, S. F., & Marshuetz, C. (2001). Cerebral aging: integration of brain and behavioral models of cognitive function. Dialogues in Clinical Neuroscience, 3(3), 151-156.
Pérez, Laura, Concepción Padilla, Fabrice BR Parmentier, and Pilar Andrés. (2014). The effects of chronic exercise on attentional networks. PloS One, 9(7), e101478. doi:10.1371/journal.pone.0101478.
Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym® in Australian schools. Australian Journal of Education, 53(2), 109-124. https://doi.org/10.1177/000494410905300202
Sifft, J. M., & Khalsa, G. C. K. (1991). Effect of educational kinesiology upon simple response times and choice response times. Perceptual and Motor Skills, 73, 1011-1015. doi:10.2466/pms.1991.73.3.1011
Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (2017). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: Guilford Press.
Staub, B., Doignon-Camus, N., Després, O., & Bonnefond, A. (2013). Sustained attention in the elderly: What do we know and what does it tell us about cognitive aging? Ageing Research Reviews, 12(2), 459-468. doi:10.1016/j.arr.2012.12.001
Strauss, E., Sherman, E. M., & Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary. England: Oxford University Press.
Wang, S., & Blazer, D. G. (2015). Depression and cognition in the elderly. Annual Review of Clinical Psychology, 11, 331-360. doi:10.1146/annurev-clinpsy-032814112828
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 900 |