| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 413 |
| تعداد مقالات | 3,333 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,457,170 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,252,804 |
بررسی تطبیقی مینیمالیستی داستانهای کودکانه زکریا تامر و صادق هدایت | ||
| کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
| مقاله 5، دوره 8، شماره 30، شهریور 1397، صفحه 87-109 اصل مقاله (2.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| پیمان صالحی* 1؛ کلثوم باقری2 | ||
| 1عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه ایلام، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه ایلام، ایران | ||
| چکیده | ||
| جنبش فرمالیسم (1920) مغربزمین، باعث شکلگیری منشور مینی مالیسم، با شعار «کم، زیاد است» در ادبیّات گردید و نویسندگان از این رویکرد استقبال کردند، چنان که داستانهای کودکانة تامر و هدایت متأثّر از اصول فرمالیسم است. داستانهای تامر شکلدهندة آغاز راه صحیح برای کودکان و نوجوانان و مبلّغ ارزشهای انسانی است و نیز هدایت در داستانهای کودکانة خویش توجّه ویژهای به نکات اخلاقی و تربیتی دارد. این دو نویسنده، گاه فضا را برای بیان ارزشها آماده میکنند و زمانی نتیجهگیری و درک آن را به مخاطب وامیگذارند. بیشتر داستانهای مورد بحث، از طرحی ساده؛ یعنی خرده پیرنگ برخوردارند و زبان آنها برای همگان قابل فهم است. شخصیّتها در این داستانها نمایندة افکار، رفتار و گفتار جامعة سوری و ایرانی هستند و زمان داستانها بر گذشته و حال دلالت دارد؛ امّا به مکان وقوع حوادث، اشارهای نشدهاست و تنوّع مکانی نیز در آنها وجود ندارد. این مقاله، عناصر مینیمالیسم را در داستانهای تعلیمی زکریا تامر و صادق هدایت با هدف تبیین مشخصّههای مینیمالیسم و انگیزة نویسندگان از توجه به این شگردها در رویکردی توصیفی- تحلیلی وبا تکیه بر مکتب تطبیقی آمریکایی بررسی کرده و نشان داده است که بسیاری از داستانهای این دو نویسنده، مشخصههای مینیمالیستی مانند: محدودیت شخصیتها، گفتوگوی زیاد، جملات کوتاه و... را بازنمایی کردهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادبیات تطبیقی؛ مینیمالیسم؛ داستان؛ ادبیات کودک؛ زکریا تامر؛ صادق هدایت | ||
| مراجع | ||
|
الف: کتابها
ب: مجلاّت
ج: منابع مجازی
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 800 |
||