تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,835 |
بررسی تطبیقی مفهوم «تلاش» در «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری (براساس معناسازی تنش در نقد فرمالیستی آمریکایی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 10، تیر 1392، صفحه 41-56 اصل مقاله (429.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
در نقد فرمالیستی آمریکایی، شعر دارای وجودی عینی و قائم به ذات است و تنها خود شعر را میتوان به نحوی عینی ارزیابی کرد: یعنی در این دیدگاه نه احساسات و نگرشهای مؤلّف یا خواننده مورد بررسی قرار میگیرند و نه زمینة تاریخی یا فرهنگی اثر. فرمالیستها اثر ادبی را به عنوان پدیدهای مستقل مورد تحلیل قرار میدهند تا به ذات و معنای آن دست یابند. به اعتقاد آنان با دریافت تنشها، ابهامات، گزارههای آیرونی دار درون متن و شناخت پیوند موجود میان آنها با دیگر اجزاء شعر، میتوان به آن صبغهای منطقی و وحدتی انداموار بخشید. جستار حاضر تلاش دارد تا با رویکردی تحلیلی - توصیفی و در پرتو نقد فرمالیستی آمریکایی، به واکاوی دو چکامة «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری بپردازد. نگارندگان در این پژوهش میکوشند تا با تمرکز بر تنشهای موجود میان دو اثر، نشان دهند که تنها با تکیه بر خود متن و تحلیل عناصر تنشزای آن است که میتوان به معنا آفرینی و انسجام معنایی متن پیرامون مفهوم «تلاش» دست یافت. برآیند نهایی این پژوهش، نمایانگر تجلّی ارزش شعری در برخی معانی برجستهسازی شدة آن نظیر سکوت و خروش، رکود و دگرگونی و تاریکی و نور در هر دو چکامة «النّجمتان» انسی الحاج و «نشانی» سهراب سپهری است که در تضادّی دائمی و حل ناشدنی قرار دارند و آنچه اهمّیّت دارد نیز همین تباین و تنش معنایی در جایگاه عاملی است که به اجزاء شعر، وحدتی انداموار بخشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: تلاش؛ تنش؛ معنا؛ آیرونی؛ نشانی؛ النّجمتان | ||
مراجع | ||
کتابنامهالف: کتابها 1. ایلگتون، تری (1385)؛ مارکسیسم و نقد ادبی، ترجمة میم. لاهیجی، تهران: انتشارات کار. 2. برسلر، چارلز (1386)؛ درآمدی بر شیوههای نقدی ادبی، ترجمة م. عابدینیفرد، تهران: نیلوفر. 3. پاکباز، رویین (1387)؛ دایرة المعارف هنر، تهران: فروزان. 4. پاینده، حسین (1383)؛ مدرنیسم و پسامدرنیسم، تهران: روزگار. 5. تایسن، لویس (1384)؛ نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمة مازیار حسین زاده، تهران: نیلوفر. 6. دیچز، دیوید (1388)؛ شیوههای نقد ادبی، ترجمة محمّد تقی صدقیانی، تهران: علمی. 7. زرّینکوب، عبدالحسین (1388)؛ نقد ادبی، تهران: امیرکبیر. 8. سپهری، سهراب (1383)؛ هشت کتاب، تهران: طهوری. 9. سپهری، پریدخت (1389)؛ هنوز در سفرم، تهران: پژوهش فروزان. 10. شمیسا، سیروس (1370)؛ نگاهی به سپهری، تهران: مروارید. 11. ----------- (1383)؛ نقد ادبی، تهران: فردوس. 12. شفیعیکدکنی، محمّد رضا (1391)؛ رستاخیز کلمات، تهران: سخن. 13. گورین، ویلفرد (1370)؛ درآمدی بر نظریههای نقد ادبی، ترجمة علیرضا فرحبخش، تهران: رهنما. 14. هاردلند، ریچارد (1388)؛ درآمدی تاریخی بر نظریة ادبی از افلاطون تا بارت، گروه ترجمة شیراز، تهران: چشمه. 15. الحاج، انسی (1994)؛ لَن، بیروت: دار الجدید. 16. ------- (1994)؛ ماذا صنعت بالذّهب ماذا فعلت بالوردة، بیروت: دار الجدید. 17. خطابی، محمّد (1991)؛ لسانیّات النّص مدخل إلی انسجام الخطاب، بیروت: المرکز الثقافی العربی. 18. الغذامی، عبدالله (1985)؛ الخطیئه والتّفکیر من البنیویّه الی التّشریحیّه، بیروت: دار الفکر. ب: مجلّهها 19. حسن لی، کاووس (1387)، «نقد فرمالیستی بر سه غزل از سنایی»، فصلنامة نقد ادبی، شمارة 2، دانشگاه تربیت مدرّس، صص 29-38. 20. علیاکبری، رسول (1387)؛ «سهراب در قبلهگاه فرم»، مجلّة زبان و ادب، شمارة 36، دانشگاه علّامه طباطبایی، صص 76-83. 21. فولادی، علیرضا (1387)؛ «نقد گرانیگاهی، روشی برای نقد فرمالیستی شعر»، فصلنامة نقد ادبی، شمارة 3، دانشگاه تربیت مدرّس، صص 137-164. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,729 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 772 |