تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,892 |
الگوی رشد شناخت اجتماعی کودکان پیشدبستانی فارسیزبان و فارسی - ترکیزبان با توجّه به توالی تکلیفهای نظریۀ ذهن | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 23، دی 1397، صفحه 61-81 اصل مقاله (3.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهلا رقیب دوست* 1؛ معصومه ملکیان2 | ||
1دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری رشتة زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
شواهد محکمی در حمایت از وجود ارتباط بین رشد زبان در کودکان و رشد نظریۀ ذهن وجود دارد. ولمان و لیو (2004) مقیاسی از پیشرفت رشدی درک حالتهای ذهنی در کودکان پیشدبستانی ارائه دادهاند. در این مقیاسگذاری، توالیای از هفت تکلیف ارائه شده که بهنظر میرسد با ترتیبی قابل پیشبینی، در فرایند رشد کودکان پدیدار میشوند. مجموعۀ این تکلیفها بر ساختهای مفهومی مختلفی تمرکز دارند که در این فرایند شناختی بهدنبال هم ظاهر میشوند. در پژوهش حاضر، هفت تکلیف نظریۀ ذهن روی سی کودک فارسیزبان و سی کودک فارسی – ترکیزبان اجرا شد تا ترتیبی از این هفت تکلیف براساس سطح دشواری آنها برای هریک از دو گروه زبانی ارائه شود و از سوی دیگر، ترتیبهای مشخّصشده با یکدیگر و همچنین با ترتیب پیشنهادی ولمان و لیو (2004) از تکلیفهای نظریۀ ذهن مقایسه شوند. الگوهای ارائهشده از رشد شناخت اجتماعی برای آزمودنیهای پژوهش حاضر بیانگر آن است که کودکان فارسیزبان و فارسی – ترکیزبان، مراحل رشد شناخت اجتماعی مشابهی را با تفاوتی اندک نشان میدهند. با توجّه به نتایج بهدستآمده، تفاوتی میان عملکرد کودکان تکزبانه و دوزبانه در انجام تکلیفهای نظریۀ ذهن معنادار نیست؛ بهعبارتی، نمیتوان عملکرد یک گروه زبانی در انجام تکلیفهای نظریۀ ذهن را بر گروه دیگر برتر دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
دوزبانگی؛ رشد شناخت اجتماعی؛ نظریۀ ذهن؛ کودکان فارسی - ترکیزبان؛ کودکان فارسیزبان؛ حالتهای ذهنی؛ مقیاس ولمان و لیو | ||
مراجع | ||
کاکوجویباری، علیاصغر؛ فرهاد شقاقی و مجید برادران (1391). تحوّل شناخت اجتماعی براساس نظریۀ ذهن در کودکان. شناخت اجتماعی، 1 (2)، 32-39. Bialystok, E., & F. Craik (2010). Cognitive and Linguistic Processing in the Bilingual Mind. Current Directions in Psychological Science, 19 (1), 19-23. Bialystok, E., & E. Ryan (1985). A metacognitive framework for the development of first and second language skills. In: D. L. Forrest-Presley, G. Mackinon, & T. Waller (Eds).Metacognition, Cognition, and HumanPerformances. (pp. 207-252). New York: Academic Press. Brown, R. (1973). A First Language: The Early Stages. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Cebula, K. R., & J. G. Wishart (2008). Social Cognition in Children with Down Syndrome. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43-86. Darci, N. T. (1953). A Review of the Literature on the Effects of Bilingualism Upon the Measurement of Intelligence. Journal of Genetic Psychology, 103, 259-282. De Villiers, J. G., & P. A. De Villiers (2014). The Role of Language in Theory of Mind Development. Top Lang Disorders, 34 (4), 313-328. Harris, C. W. (1948). An Exploration of Language Skill Patterns. Journal of Educational Psychology, 39 (6), 321-336. Harris, P. L. (2006). Social Cognition. Cognition, 2, 811-858. Farhadian, M., A. Rohani, M., Mariani, R. Ma’arof, N. Gazanizadand, & V. Kumar (2010). Theory of Mind in Bilingual and Monolingual Preschool Children. Journal of Psychology, 1 (1), 39-46⸳ Miller, C. A. (2006). Developmental Relationships between Language and Theory of Mind. American Journal of Speech-Language Pathology, 15 (2), 142-154. Millett, K. R. G. (2010). The Cognitive Effects of Bilingualism: Does Knowing Two Languages Impact Children’s Ability to Reason about Mental States? ADissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, University of Minnesota. Peal, E., & W. Lambert (1962). The Relation of Bilingualism to Intelligence. Psychological Monographs, 76, 1-23. Premack, D., & G. Woodruff (1978). Does the Chimpanzee Have Theory of Mind? Behavioral and Brain Science, 4, 515-526. Razza, R. A., & C. Blair (2009). Association Among False-Belief Understanding, Executive Function, and Social Competence: A Longitudinal Analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 30 (3), 332-343. Saer, D. J. (1922). An Inquiry Into the Effect of Bilingualism Upon the Intelligence of Young Children. Journal of Experimental Pedagogy & Training College Record, 6, 232-240, 266-274. Wellman, H. M., D. & Liu (2004). Scaling of theory-of-mind tasks. Child Development, 75 (2), 20⸳ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |