تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
بررسی خطاهای واژگانی دوزبانه های کردزبان ساکن کرمانشاه به هنگام تکلّم به زبان فارسی معیار | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 23، دی 1397، صفحه 97-110 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکرم کرانی* 1؛ خسرو غلامعلی زاده2؛ عامر قیطوری3 | ||
1دکترای زبانشناسی همگانی، گروه آموزش زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه رازی | ||
3دانشیار زبان شناسی، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
خطاها انحرافات رایج و نظاممندی هستند که در نتیجة تخطی از قواعد زبان دوم بهوجود آمدهاند. در پژوهش حاضر خطاهای واژگانی براساس دستهبندی دالی، برت و کراشن (1982) به سه دسته تقسیمشدهاند: خطاهای بین زبانی، خطاهای درونزبانی و خطاهای مبهم. هدف این نوشتار، بررسی سرچشمه و توزیع خطاهای واژگانی در گفتار کردزبانان کلهر ساکن کرمانشاه است. نمونة آماری این پژوهش که ازنظر رویکرد، جزء پژوهشهای کمّی - کیفی است، هفده دختر و پسر دوزبانة ساکن شهر کرمانشاه را شامل میشود که بهطور مساوی از هردو جنس به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. بعد از جمعآوری دادهها، ابتدا خطاها طبقهبندی شدند و سپس بسامد وقوع آنها در قالب جدول و نمودار نشان داده شد. نتایج نشان داد که خطاهای مشاهدهشده دارای منشأ درونزبانی و بین زبانی هستند. بیشترین خطاهای مشاهدهشده نیز بهترتیب متعلّق به خطاهای بین زبانی و درونزبانی بود. نتایج این پژوهش در کنار ارائة توصیفی از خطاهای واژگانی کردزبانان کلهر، بر ضرورت اصلاح شیوههای تدریس، طرّاحی آزمونها و منابع درسی و همچنین تهیّة کتابهای دوزبانه تأکید میکند تا گامی در جهت کاهش مشکلات کردزبانان به هنگام تعامل با فارسیزبانان برداشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خطا؛ خطاهای بین زبانی؛ خطاهای درونزبانی؛ زبان فارسی؛ کردی کلهری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
طاهرزاده، میترا، محمود الیاسی و عطیه کامیابی گل (1394). بررسی خطاهای نوشتاری فارسی آموزان عربزبان سطح میانی خطاهای واژگانی برمبنای چارچوب جیمز. در: سومین همایش ملی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی، چشمانداز پژوهشهای زبان در قرن 21، (صص 101-121). مشهد مقدس. علوی مقدم، سید بهنام و معصومه خیرآبادی (1391). تحلیل اشکالات نوشتاری دانشآموزان ایرانی غیر فارسیزبان (مخاطبان مجلات رشد). فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 11 (43)، 43-59. غلامعلیزاده، خسرو، عامر قیطوری و اکرم کرانی (1397). بررسی تداخل نحوی کردزبانان کلهر ساکن کرمانشاه به هنگام تکلم به زبان فارسی معیار، جستارهای زبانی، 9 (44)، 209-226. کاظمی، ابراهیم (1373). تداخل، مشکل یادگیری زبان بیگانه. مجموعهمقالات دانشگاه علامه طباطبایی، (80)، 351-364. کامجو، محمد (1390). تحلیل خطاهای واژگانی دانشآموزان آملی زبان مقطع دبیرستان در نوشتار زبان فارسی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. مدرسی، یحیی (1368). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. تهران: مؤسّسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی. معرفت، فهیمه و احمد احمدیان (1384). بررسی خطاهای زبانی در نوشتار دانشآموزان فارسیآموز کردزبان (گویش مهاباد) در سطح متوسّط زبانآموزی. مجلة زبان و ادب، 9 (26)، 10-37. Azzouz, A. (2013). Interference of Syntactic, Lexical and Phonological Aspects from Arabic into English for Syrian University Students: A Cross- Sectional Study in the HIL at Aleppo University. Doctoral dissertation. Aleppo University. Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (4th edition). New York: Longman. Dulay, H. M. B. & S. Krashen (1982). Language Two. Oxford: Oxford University Press. Ellis, R. (1994). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. Farhadi, M. (2000). Studying the Problems of Arab Students in Writing in Persian: Analyzing Lexical and Syntax Errors. MA thesis, University of Shiraz. Keshavarz, M. H. (2011). Contrastive Analysis & ErrorAnalysis, Tehran: Rahnama. Richards, J. C. (1971). A non-contrastive approach to error analysis. ELT Journal, XXV (3), 204-219. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |