تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,968,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,057,474 |
بازنمایی زبان رقابتمحور کنکور سراسری در پوشش رسانهای ایران (تحلیل گفتمان انتقادی) | ||
کرسی های نظریه پردازی و نوآوری در علوم انسانی | ||
دوره 2، شماره 2، مهر 1403، صفحه 221-244 اصل مقاله (585.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/tbih.2025.12397.1038 | ||
نویسنده | ||
عادل محمدی | ||
دکتری تخصصی زبانشناسی، پژوهشگر زبانکده ملی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تحلیل گفتمان انتقادی زبان رقابتمحور کنکور سراسری در سیاستگذاری آموزشی میپردازد. روش پژوهش تلفیقی از نوع کیفی-کمی است. دادهها در بخش کیفی، با بهرهگیری از الگوی استدلال تاریخی-گفتمانی و نظریه ارزشگذاری زبانی با سه مؤلفۀ اصلی نگرشی (عاطفی، قضاوتی، قدرسنجی)، مشارکتی و درجهبندی، در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی مورد واکاوی قرار میگیرند. در بخش کمی نیز از نمودار و جدول آماری برای طبقهبندی مغالطههای زبانی و عبارات جاافتاده استفاده شده است. دادهها شامل بیش از ۵۰ متن رسانهای و رسمی از نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش هستند که با روش کتابخانهای و بهصورت هدفمند در بازه زمانی سالهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهد زبان حاکم بر گفتمان کنکور، با بهرهگیری از مغالطههای زبانی و عبارات جاافتاده در الگوی استدلال، به تثبیت اقتدار نهادهای سیاستگذار آموزشی میپردازد و با انتشار اخبار ضدونقیض، فشارهای روانی مضاعفی بر داوطلبان تحمیل میکند. همچنین، از طریق الگوی ارزشگذاری زبانی به توجیه عدالت آموزشی میپردازد و بهصورت آگاهانه یا ناآگاهانه، رشتههای پزشکی را برجسته نموده و سایر رشتهها را به حاشیه میراند؛ پدیدهای که به کسب منزلت اجتماعی برای برخی رشتهها انجامیده و بر نگرش دانشآموزان، معلمان، مدیران و مشاوران مدارس و موسسات کنکوری، خانوادهها و افکار عمومی تأثیرگذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ارزشگذاری زبانی؛ مغالطههای زبانی؛ عبارات جاافتاده؛ سازمان سنجش؛ کنکور | ||
مراجع | ||
محمدی، عادل (2023). تصورات نادرست پیرامون زبان، سوئد، نشر 49books.
محمدی، عادل (1403). تحلیل استعارههای رایج پیرامون تنوع زبانی در اذهان کنشگران اجتماعی. تحلیل گفتمان ادبی,، 2(3).101- 123. DoI: 10.22034/lda.2025.143402.1042
سعیدی، مودت، و چراغی، زهرا، و موسوی، ملیحه (1400). بررسی تطبیقی تأثیر مخاطب بر گزینش ابزارهای گفتمانی در متون علمی تخصصی و عمومی در چارچوب نظریة ارزیابی. فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی، 4(4)، 47-58. Doi; https://doi.org/10.30473/il.2022.57615.1439
خیر آبادی، رضا (1397). تحلیل زبانشناختی شیوه ترغیب زبانی مخاطبان در برنامههای مشارکتی کنکورمحور شبکههای سیما. فصلنامه علمی مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 1(1)، 107-122.
پارسائیان، فهیمه، و عظیمی منتظر، سمیه (1400). واکاوی گفتمان تبلیغات تلویزیونی مؤسّسات آمادگی کنکور: بررسی موردی سه تبلیغ تلویزیونی مؤسسه مدرسان شریف، پارسه و ماهان. زبان پژوهی، 13(38)، 301-326. DOI: 10.22051/jlr.2020.30447.1842
عسگری، سهیلا (١٣٩٤). تحلیل گفتمان در آگهی های تلویزیونی کلاس های کنکور به لحاظ اقناع و ترغیب، مجموعه مقالات سومین همایش ملی زبان شناسی و آموزش.
سعیدی مودت، بابایی عصمت. آگاهی دادن یا سرگرم کردن: ترکیبی متضاد در مراودات جدی علمی. نشریه زبانشناسی کاربردی. ۱۳۹۹; ۲۳ (۱) :۱۰۹-۱۴۲.
آقاگلزاده، فردوس (1392). فرهنگ توصیفی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی، تهران، نشر علمی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |